Zakelijk geschil oplossen bij internationaal ondernemen
U hoopt dat het zakendoen altijd soepel en eerlijk verloopt. Daarbij helpt het om afspraken vast te leggen in een contract of in algemene voorwaarden. Maar wat doet u als er toch een meningsverschil (geschil) ontstaat met een buitenlandse klant, leverancier of zakenpartner?
Maak vooraf goede afspraken
Een geschil kan grote gevolgen hebben voor de relatie met uw zakenpartner. Probeer dit daarom te voorkomen door vooraf goede afspraken te maken over:
- leveringsvoorwaarden (ICC Incoterms)
- verzekeringen
- transportdocumenten
- betalingsvormen bij export en import
Leg deze afspraken juridisch vast in een (internationaal) contract of algemene voorwaarden.
Onderzoek waar het geschil door ontstaan is
U lost een zakelijk geschil bij voorkeur zelf op met uw klant, leverancier of zakenpartner. Probeer daarvoor te achterhalen wat de oorzaak is van het geschil. Is er te laat geleverd, zijn er kwaliteitsproblemen of is er onduidelijkheid over het contract? Misschien kunt u het probleem makkelijk oplossen door met elkaar in gesprek te gaan.
Houd rekening met cultuurverschillen
Verdiep u in de culturele verschillen tussen Nederland en het land waar u zakendoet. Misschien ligt daar de oorzaak van het geschil en gaat het om een misverstand. Bekijk de belangrijkste do’s-and-don’ts per land in het landenoverzicht.
Vraag advies aan een ambassade of consulaat
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u hulp vragen aan de Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u zakendoet. De medewerkers ter plaatse weten welke autoriteiten u daar het best kunt inschakelen. De Nederlandse ambassades en consulaten hebben een adviserende rol. Zij hebben dus niet de macht om het conflict voor u op te lossen.
Bekijk of arbitrage een optie is
Als bemiddeling door de ambassade niet werkt, kunt u denken aan arbitrage. Dat is een manier om een conflict op te lossen zonder de rechter in te schakelen. U legt het conflict dan voor aan een commissie van deskundigen (arbiters). Zij doen een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. In uw contract legt u vast welke instantie een eventuele arbitrage uitvoert.
Arbitrage verloopt meestal sneller dan een rechtszaak. Ook zijn de arbiters vaak meer gespecialiseerd dan rechters. Bovendien blijft bij arbitrage de verhouding met uw zakenpartner vaak beter dan als u naar de rechter gaat. Dat is prettig als u met deze partij zaken wilt blijven doen.
Check of u uw geld terug kunt krijgen
Levert uw zakenpartner uw bestelde producten of diensten niet zoals afgesproken? Dan kunt u soms uw geld terugvragen. Hier zijn verschillende Europese procedures voor. Ook kunt u de rechter vragen om het geld op een buitenlandse rekening in Europa te bevriezen. Dit noemen we een Europees bevel tot conservatoir beslag. Hierdoor kunt u uw geld vaak sneller terugkrijgen dan via de andere procedures.
Start zo nodig een rechtszaak
Lukt het niet om het geschil op te lossen? Dan kunt u ervoor kiezen om naar de rechter te gaan. Zo’n gerechtelijke procedure start u door een jurist in te schakelen die gespecialiseerd is in internationaal recht. Het is belangrijk om te weten of het Nederlandse recht geldt of het recht van het land waar u zakendoet. Meestal staat dit in het contract dat u met uw klant, leverancier of zakenpartner heeft gesloten.
Een gerechtelijke procedure kan soms lang duren. Ook kost zo’n procedure geld en kan de relatie met uw zakenpartner hierdoor slechter worden. Denk daarom goed na voor u een rechtszaak start.