Stappenplan digital nomad worden

Droomt u van een bestaan als digital nomad? Werken en reizen tegelijk? Als u vanuit het buitenland online voor opdrachtgevers werkt, kan dit gevolgen hebben voor uw inschrijving bij KVK. Ook voor belastingen, de gemeente en uw verzekeringen kan uw vertrek van belang zijn. Bereid u voor met dit stappenplan.

Dit stappenplan gaat ervan uit dat u al ondernemer bent en staat ingeschreven in het Handelsregister van KVK. Staat u nog niet ingeschreven bij KVK? Lees hoe u zich inschrijft in het Handelsregister.

1. Check de gevolgen voor uw KVK-inschrijving

Als u tijdelijk naar het buitenland gaat of wilt emigreren, kan dat gevolgen hebben voor uw KVK-inschrijving. Of u wel of niet ingeschreven blijft in het Handelsregister van KVK, hangt af van uw persoonlijke situatie. 

3 vragen spelen daarbij mee:

1. Doet u nog werkzaamheden in Nederland?

Moet u voor uw werk toch regelmatig naar Nederland om bijvoorbeeld trainingen of workshops te geven? Dan hoeft u zich niet uit te schrijven bij KVK. Twijfelt u over de hoeveelheid tijd die in Nederland doorbrengt voor uw werk? Neem dan contact op met KVK.

2. Zijn er geen bedrijfswerkzaamheden meer in Nederland?

Als u geen werk meer doet in Nederland, dan moet u binnen 7 dagen voor de emigratiedatum uw bedrijf uitschrijven uit het Handelsregister van KVK. Ook als u wél Nederlandse opdrachtgevers heeft. U moet regelmatig in Nederland zijn voor uw werk om ingeschreven te blijven. KVK kan dit controleren. Bijvoorbeeld omdat uw post van KVK niet aankomt en wordt teruggestuurd. Of via de basisregisters van de gemeente of Belastingdienst.

3. Hoe lang gaat u naar het buitenland?

Als u emigreert, moet u zich uitschrijven uit het Handelregister van KVK. Het maakt niet uit of u Nederlandse klanten heeft of niet. U kunt dus met uw buitenlandse bedrijf Nederlandse klanten hebben, zonder dat u staat ingeschreven bij KVK. Controleer in het land van bestemming of u zich moet registreren in het Handelsregister van dat land. Gaat u korter dan een half jaar werken in het buitenland? Dan kan het handiger zijn als u ingeschreven blijft bij KVK. Zeker als u zich ook niet uitschrijft bij de gemeente.

Lees meer over zzp’en vanuit het buitenland op KVK.nl. Omdat elke situatie anders is, adviseert KVK om altijd contact op te nemen met het KVK Adviesteam als u emigreert.

Schrijf een ondernemingsplan

Het is niet verplicht, maar wel verstandig om een ondernemingsplan te schrijven. Zo krijgt u bijvoorbeeld inzicht in uw plannen om als digital nomad uw geld te verdienen. Wat de kosten zijn en hoeveel winst u nodig heeft om rond te komen. Lees meer over een ondernemingsplan maken op KVK.nl.

2. Controleer of u zich moet uitschrijven bij de gemeente

Woont u meer dan 8 maanden per jaar buiten Nederland? Dan moet zich uitschrijven bij de gemeente. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. De gemeente schrijft u uit de Basisregistratie Personen (BRP). De gemeente kan bij uitschrijving om een (tijdelijk) woonadres vragen. Uw gegevens komen automatisch in het RNI (Register Niet-Ingezetenen). In het RNI wordt uw buitenlandse woonadres bijgehouden. Zorg ervoor dat u uw adres up-to-date houdt.

3. Regel uw belastingzaken

Emigratie

De Belastingdienst ontvangt automatisch bericht als u zich uitschrijft bij de gemeente en het Handelsregister van KVK. U moet dan fiscaal afrekenen met de Belastingdienst.

Woont u niet meer in Nederland, maar levert u vanuit een ander land goederen of diensten aan Nederlandse opdrachtgevers? Dan ziet de Belastingdienst u als een buitenlandse ondernemer voor de btw. U doet hier aangifte omzetbelasting en betaalt mogelijk ook btw in Nederland. Lees meer over de btw-regels in Nederland.

Tijdelijk naar het buitenland

Gaat u tijdelijk in het buitenland werken en blijft u met uw onderneming ingeschreven staan in het Handelsregister van KVK? Dan doet u in Nederland op de gebruikelijke manier aangifte voor de inkomstenbelasting en aangifte voor btw. Dat geldt ook wanneer u voor een buitenlandse opdrachtgever werkt.

Controleer de btw-identificatienummers van uw klanten

Het is belangrijk om te weten of uw klant inderdaad ondernemer is. Als bij controle van uw administratie blijkt dat uw klant geen ondernemer is, krijgt u een naheffingsaanslag. U moet dan alsnog btw betalen over de goederen en diensten die u zonder btw heeft geleverd. Controleer het btw-identificatienummer (btw-id) van uw klant daarom via het VIES-systeem van de Europese Commissie. Hierin staan alle btw-id’s van alle EU-lidstaten. Dus ook die van uw Nederlandse klanten.

Voorkom dubbele belasting

Misschien moet u in 2 landen aangifte van inkomstenbelasting doen. Maar dat betekent niet dat u 2 keer belasting betaalt over dezelfde inkomsten. Daarvoor bestaan belastingverdragen. Hierin spreken landen met elkaar af welk land belasting heft over bepaalde inkomsten. Lees hoe u dubbele belasting voorkomt op Belastingdienst.nl.

Geen vaste verblijfplaats?

Trekt u rond zonder vaste verblijfplaats? Dan krijgt u misschien te maken met fiscale regels die bijvoorbeeld per land of opdrachtgever verschillen. Bespreek uw specifieke situatie daarom met een belastingadviseur. Zo voorkomt u risico’s met nadelige financiële gevolgen.

4. Check lokale wet- en regelgeving

U krijgt te maken met lokale wet- en regelgeving. Bekijk het landenoverzicht op RVO.nl voor meer informatie over onder andere handelswetgeving, sectoren, marketing, betalingsverkeer en subsidies per land.

5. Regel uw verzekeringen

Houd er rekening mee dat wanneer u in het buitenland gaat werken dit gevolgen heeft voor uw sociale verzekeringen zoals de AOW, arbeidsongeschiktheid, zorg en WW. Op UWV.nl leest u of u in het buitenland verzekerd bent voor de sociale zekerheid. Dit hangt af van het land waar u werkt:

Uw zorgverzekering

Als u buiten Nederland gaat wonen en werken, kunt u meestal geen Nederlandse zorgverzekering aanhouden. Wat u moet doen, hangt af van de duur van uw verblijf en het soort werk dat u doet. Gaat u tijdelijk (maximaal 5 jaar) in het buitenland werken? Dan blijft u onder voorwaarden in Nederland verzekerd.

Toon aan in welk EU-land u sociale verzekeringspremies betaalt

Gaat u langer dan 5 jaar werken in een of meerdere landen van de EU, EER (inclusief Zwitserland) of een van de verdragslanden, dan bent u niet meer verzekerd voor Nederlandse sociale verzekeringen. U moet dan een A1-verklaring indienen. Hiermee toont u aan in welk land u sociale verzekeringspremies betaalt, zoals AOW, arbeidsongeschiktheid en WW. U vraagt een A1-verklaring gratis online aan bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Persoonsgebonden gezondheidskaart voor de EU

Gaat u werken in de Europese Unie, vraag dan via uw zorgverzekeraar een Europese gezondheidskaart (EHIC) aan. Dit is een persoonsgebonden kaart waarmee u gratisof tegen lager tarief, noodzakelijke medische hulp krijgt. De kaart is geldig in EER/landen en in Zwitserland.

6. Check of u een visum en werkvergunning nodig heeft

Gaat u buiten de EU werken, dan heeft u meestal een visum en werkvergunning nodig. Voor informatie over het aanvragen van een visum en een werkvergunning kunt u terecht bij de ambassade of het consulaat in het land waar u naartoe wilt.

Binnen de EU

U heeft geen visum nodig als u binnen de EU gaat werken. Wel moet u een identiteitskaart of paspoort kunnen tonen. Let op: een rijbewijs geldt in het buitenland niet altijd als geldig identificatiebewijs.


Meer informatie over dit onderwerp:

Deze informatie is geplaatst door

Dit artikel heeft betrekking op
digital nomad - stappenplan - inschrijving - handelsregister - persoonsregister - belastingen - verzekeringen -
Deze informatie is afkomstig van het samenwerkingsverband van de overheid: Ondernemersplein